Ideal, scop, obiective...


Finalitățile educației:

Noțiunea de finalitate reprezintă o componentă a procesului de învățământ care asigură sensul, orientarea şi direcțiile acțiunii instructiv – educative. 
Orice reformă începe cu finalitățile educației - sunt elementele cele mai “sensibile” - cu impact asupra organizării şi renovării sistemului de învățământ, a conținuturilor şi strategiilor educaționale. Finalitățile se obiectivează în ideal, scopuri şi obiective educaționale. 


Obiectivul educațional - ipostaza cea mai concretă a finalităților, desemnează tipul de schimbări pe care procesul de învățământ îl aşteaptă şi/sau îl realizează și are în vedere achiziții concrete, detectabile, măsurabile și observabile în mod direct. 

Scopul educativ vizează evoluții şi schimbări mai extinse din punct de vedere cognitiv, afectiv, comportamental.
Obiectivele educaționale se deduc din scopurile educației şi poartă amprenta idealului educativ.


Idealul educațional:

Modelul sau tipul de personalitate solicitat de condițiile sociale ale unei etape istorice şi pe care educația este chemată să-l formeze în procesul desfăşurării ei.
Idealul educațional are trei dimensiuni: 
  •  socială - fiecărei orânduiri sociale îi corespunde un tip de ideal educațional;
  •  psihologică - profilul de personalitate pe care societatea îl solicită de la majoritatea membrilor ei;
  •  pedagogică - parametrii acțiunii educaționale implicați în realizarea practică a idealului educațional.


Scopurile educaționale:
multiple, aflate în constelații sau rețele şi concretizează conținutul idealului la diferite niveluri ale activității educative.
la nivelul diferitelor tipuri de educație (educația intelectuală, morală etc.), diferitelor nivele şi profiluri de învățământ sau tipuri de şcoli.


Obiective educaționale:
Finalitățile care concretizează idealul şi scopurile educaționale, la nivelul diferitelor discipline de învățământ sau al diferitelor forme ale activității instructiv-educative.
Obiectivele educaționale sunt enunțuri cu caracter finalist prin care se intenționează provocarea unei schimbări în personalitatea elevului, ca urmare a implicării sale în activitatea de predare şi învățare.




Bibliografie:

Chiş, V., Provocările pedagogiei contemporane, Editura Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2002
Chiş, V., Pedagogia contemporană. Pedagogia pentru competențe, Editura Casa Cărții de Știință, Cluj-Napoca, 2005
Ionescu, M., Radu, I., Didactica modernă, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2001
Nicola, I., Tratat de pedagogie şcolară, E.D.P., Bucureşti, 1996


Comentarii