Lecţia – formă de bază în organizarea procesului de învăţământ.

 Denumirea de lecţie provine din latinescul lectio = citire, lectură, care face trimitere la ipostaza medievală a acestei forme de activitate şcolară (citire cu voce tare în faţa auditoriului de învăţăcei). În legătură cu definiţia logică acordată acestui concept, trebuie spus că au apărut foarte multe variante. A. Manolache şi D. Muster (în: Dicţionar de pedagogie, EDP, Bucureşti, 1979) susţin că lecţia este “o activitate a elevilor sub îndrumarea profesorului în vederea asimilării cunoştinţelor şi formării deprinderilor prevăzute de o temă din programa şcolară şi într-un timp determinat (ora de clasă, de regulă 50 minute); se constituie ca unitate de muncă didactică valorificând “interacţiunea factorilor procesului de învăţământ - scop, elev, profesor, conţinut, metode, tehnologie didactică; este forma de bază de organizare a procesului de învăţământ”. Cea de-a doua este înscrisă într-o recentă lucrare didactică, aparţinând colectivului de pedagogi şi psihologi ai Universităţii din Cluj: “lecţia este o unitate didactică fundamentală, o formă a procesului de învăţământ prin intermediul căreia o cantitate de informaţie este percepută şi asimilată activ de elevi într-un timp determinat, pe calea unei activităţi intenţionate, sistematice, cu autoreglare, provocând în sfera bio-psihică a acestora o modificare în sensul formării dorite” (M.Ionescu, 1995, p.225). Fără să negăm valoarea acestora două, mai propunem o variantă a profesorului C.Moise (1996, 2000): “lecţia este o unitate de activitate didactică sau un microproces instructiv-educativ, desfăşurat de profesor împreună cu elevii, urmărind realizarea uor obiective proprii, axate pe conţinuturi precise din programă, prin metode definite şi în limita unei ore şcolare (50 minute)”. Şi lecţia, ca şi multe alte categorii ale didacticii, a fost lansată şi consacrată în plan universal de către acelaşi mare pedagog morav J.A. Komensky (Comenius). Odată consacrată, s-a impus şi a devenit forma de bază, nedezminţită până azi, a organizării activităţii şcolare.

Calitatea de formă de bază nu se justifică, însă, numai prin ce a instituit tradiţia, ci reclamă în acelaşi timp respectarea unui număr de condiţii didactice:

1. Să aibă un scop didactic precis, fapt ce rezultă din necesitatea de a le contura elevilor un anumit interes, fapt care uşurează mobilizarea şi menţinerea lor în activitate. Scopul didactic principal (după unii autori, obiectivul didactic fundamental) este axat pe una dintre preocupările principale din procesul de învăţământ, respectiv: predarea, consolidarea, sistematizarea, aplicarea conţinuturilor cuprinse în programă, evaluarea rezultatelor elevului, precum şi formarea unor atitudini, calităţi morale, capacităţi intelectuale, fizice, practice etc. Pe baza scopului didactic principal, potrivit teoriei actuale, se pot formula obiectivele nominale, ele fiind transpozabile în parte în obiective operaţionale, altele fiind considerate neoperaţionalizabile (vezi I.Cerghit, 1983). Lipsa acestor precizări de ordin intenţional (scop şi obiective nominale) expune elevul la un consum inutil de energie, ajungând la nişte rezultate întâmplătoare.

2. Să vizeze un echilibru rezonabil între aspectul instructiv şi cel educativ al procesului didactic. Încălcarea acestui echilibru se concretizează prin rezultate incomplete, în raport cu obiectivele procesului paideutic. De pildă, accentul exagerat sau exclusiv pe instrucţie şi neglijarea aspectului educativ în scop restrâns (ceea ce se întâmplă mai frecvent) conduce fie la o atitudine incertă a elevului faţă de învăţătură, fie la inexistenţa unor capacităţi ferme, formate prin exersare sistematică. La rândul său, neglijarea laturii instructive conduce la un formalism “educativ” fără susţinere de conţinut, dată fiind slaba înzestrare a elevilor ca informaţie.

3. Lecţia să beneficieze de o elaborare metodică suficientă. Aceasta constă din organizarea conţinutului pe fiecare etapă a lecţiei, corelarea fiecărei etape cu metodele, procedeele şi mijloacele de învăţământ necesare. Nerespectarea acestor deziderate face loc, de regulă, improvizaţiei. Iar improvizaţia apare azi destul de des, sub pretextul creativităţii celui care înfăptuieşte lecţia.

4. În lecţie, să se coreleze în modul cel mai convenabil activitatea individuală cu cea colectivă. Cerinţa emană din principiul accesibilităţii şi considerării particularităţilor de vârstă şi individuale; cele ale vârstei orientează activitatea colectivă, iar potrivit celor individuale lecţia trebuie astfel organizată încât să permită fiecărui elev din clasă înțelegerea și însușirea conținuturilor predate.

5. Proiectarea, realizarea lecției și evaluarea rezultatelor ei să se producă într- o viziune sistematică. Astfel spus, lecția să fie concepută astfel încât să se integreze într- un sistem de relații, prin raportare la obiective, metode, mijloace. Drept urmare, pe de o partea ea să se integreze precis în contextul altor forme de organizare, pe de altă parte să reprezinte o verigă în lanțul sau ansamblul lecțiilor din cadrul fiecărei materii de învățământ. Este cerința care reflectă conformitatea necesară cu principiul sistematizării și continuității.

Comentarii