Educația e șansa ta!

  
Despre abandonul școlar în rândul elevilor de etnie romă...



  Una dintre problemele larg răspândite în școala românească care începe să fie tratată din ce în ce mai atent este abandonul școlar. Conform ultimelor statistici prezentate de Biroul de statistică a Uniunii Europene în anul 2016, 18, 5% din elevii cu vârste cuprinse între 18- 24 de ani abandonează studiile. Însă cei mai afectați rămân elevii de etnie romă care se adaptează cu dificultate cerințelor sociale, cât și sistemului de învățământ, fiind lezați de neacceptare, respectiv discriminare (majoritatea părinților preferă să își înscrie copilul într-o clasă în care nu exisă elevi romi). Iar acest lucru este dovedit și statistic, de unde reiese că 75% dintre populația romă nu termină gimnaziul.

 Romii cultivă, cu precădere la copii, un simţ al realităţii precum şi abilitatea de a concepe strategii de supravieţuire şi mai puţin preocuparea pentru şcoală, ei, la rândul lor, primind aceeaşi educaţie. „Conform unui studiu UNICEF realizat în perioada aprilie 2009 – ianuarie 2010 pe baza intervievării a 70 de comunități compacte de romi  din 20 de județe cauzele abandonului şcolar în rândul copiilor de etnie romă sunt multiple şi diferă de la caz la caz. Principalul motiv ține de condița socio -economică precară (24%), urmat de desfășurarea unor activități lucrative sau de îngrijire a fraților mai mici (20%), motiv corelat cu lipsa materială. 16% din copiii care au abandonat şcoala au obţinut rezultate nesatisfăcătoare în anii precedenţi (nepromovare, corijenţe multiple), ceea ce a determinat părăsirea sistemului de învăţământ, iar 12% afirmă că nu au mai dorit să meargă la şcoală, neprecizând însă motivele alegerii lor. 9% din copii declară că abandonul a fost o alegere a părinţilor lor, iar în 7% din cazuri, copiii au fost împiedicaţi să frecventeze şcoala din motive de sănătate. În fine, 4% din copii au răspuns că au abandonat învăţământul din cauza distanţei mari faţă de şcoală, iar 7% au ales altă variantă de răspuns. Interesantă este ponderea scăzută a cazurilor de căsătorie timpurie în rândul copiilor. Astfel, din cei 69 de copii, doar unul menţionează că a abandonat şcoala din cauza căsătoriei. Din chestionarele aplicate părinţilor reies 10 cazuri4 de căsătorie timpurie a copiilor de vârstă şcolară, ceea ce reprezintă 4,3% din cauzele raportate de către părinţi pentru neparticiparea copiilor lor în sistemul de învăţământ. În lumina acestor date, este probabil ca fenomenul de căsătorie timpurie în rândul copiilor romi să fie supraestimat. Pentru a combate fenomenul abandonului şcolar, este esenţial ca decidenţii politici să deţină date reale nu numai despre amploarea fenomenului, ci şi despre cauzele sale. Fără aceste date, programele destinate reducerii abandonului şcolar au şanse reduse de reuşită.”

 Indiferența părinților în privința educației copiilor duce inevitabil la insuccesul școlar, urmat de abandonul școlar. Condiția socio- economică a familiei, după cum reiese și din statistici este factorul principal al creșterii numărului de elevi de etnie romă care abandonează școala timpuriu. Putem face legătură aici și cu starea psihologică a elevului. O stimă de sine scăzută, sentimentele de inferioritate și discriminarea de către ceilalți elevi determină reacții diverse când apare eșecul școlar. Atunci când ei nu găsesc resursele necesare pentru a face față dificultăților își vor satisface nevoia de valorizare personală în afara școlii, prin absenteism, implicit abandon. Trebuie acordată o deosebită importanță cauzelor abandonului școlar pentru a dezvolta strategiile adecvate. Recompensele, urmate de evidențierea comportamentelor pozitive întărește încrederea elevului în forțele proprii. Așadar, cearea unor situații de succes prin punerea în valoare a abilităților acestora reprezintă un aspect important al activității de înlăturare a abandonului școlar.
  Alte activități care pot fi determinante în vederea scăderii numărului de elevi de etnie romă care abandonează școala ar fi stimularea interesului adulţilor romi pentru creşterea nivelului de şcolarizare prin crearea de programului  de educaţie pentru adulţi “O nouă șansă”, iniţierea şi dezvoltarea unor programe speciale de susţinere financiară pentru familiile fără venituri sau venituri minime, asigurarea unei mese şi ajutor în rezolvarea temelor prin programe tip “After school”, activităţi extraşcolare în care copiii romi să interacţioneze cu ceilalţi elevi, valorificarea exemplelor de succes care provin din rândul acestora.

                                     

Comentarii