Implicarea părinților și succesul școlar. Tipuri de implicare a familiei în parteneriatul educațional.


Școlile pot stimula familiile să se implice dacă construiesc cu acestea relații de colaborare bazate pe încredere între profesori, familii și membrii comunității, dacă recunosc și respectă nevoile familiilor; împărtășesc puterea și responsabilitatea. Părinții se implică contribuind la dotarea școlilor, conducerea școlilor, construirea de noi programe educaționale, finanțând programe extrașcolare.
Implicarea familiei constă în diverse activități precum: lucrul direct cu copiii în activitatea de învățare acasă, supervizarea activității copiilor la școală, inițierea de interacțiuni cu profesorii, participarea la programele și activitățile școlii, crearea unui mediu familial care să încurajeze învățarea, exprimarea unor așteptări ridicate, dar realiste față de performanța copiilor și viitoarea carieră.
Părinții uneori nu știu și nu pot să se implice eficient în educația copiilor lor. Măsuri ale școlilor de a sprijini implicarea părinților în educație sunt: crearea unor programe de sprijin pentru părinți ca să poată susține activitatea de învățare a copiilor, dezvoltarea de relații sociale cu familiile, implicarea familiilor în activitățile de conducere a școlilor, construirea de relații puternice între școală și organizațiile comunității, voința școlii de a împărți puterea cu familiile.

 Tipuri de implicare a familiei în parteneriatul educațional (Epstein, 1990):

 -  asigurarea sănătății și securității copiilor, pregătirea pentru școală și asigurarea condițiilor favorabile pentru sprijinirea progresului educațional; 
- comunicarea dintre școală și familie despre programele școlii, progresul elevilor (prin anunțuri, pliante, întâlniri cu părinții);
- participarea voluntară la acitvităţi educative, culturale, sportive organizate de şcoală, oferirea de ajutpr, profesorilor, personalului administrativ și elevilor în situații variate;
- implicarea în activităţi de învățare desfăşurate de elevi acasă;
- implicarea părinţilor în procesul de luare a deciziilor la şcoală, (participarea la consiliul profesoral, la grupuri de suport ale părinților);
- colaborarea părinților cu organizaţii din comunitate care au scopuri educaţionale, sprijină și întăresc oportunitățile de învățare ale copiilor (programe și evenimente culturale, educație sanitară, programe destinate prevenirii abuzului de substanțe etc.).


Comentarii