Implicarea părinților și succesul școlar. Tipuri de implicare a familiei în parteneriatul educațional.
Școlile pot stimula familiile să se
implice dacă construiesc cu acestea relații de colaborare bazate pe încredere
între profesori, familii și membrii comunității, dacă recunosc și respectă
nevoile familiilor; împărtășesc puterea și responsabilitatea. Părinții se
implică contribuind la dotarea școlilor, conducerea școlilor, construirea de
noi programe educaționale, finanțând programe extrașcolare.
Implicarea familiei constă în
diverse activități precum: lucrul direct cu copiii în activitatea de învățare
acasă, supervizarea activității copiilor la școală, inițierea de interacțiuni
cu profesorii, participarea la programele și activitățile școlii, crearea unui
mediu familial care să încurajeze învățarea, exprimarea unor așteptări
ridicate, dar realiste față de performanța copiilor și viitoarea carieră.
Părinții uneori nu știu și nu pot
să se implice eficient în educația copiilor lor. Măsuri ale școlilor de a
sprijini implicarea părinților în educație sunt: crearea unor programe de
sprijin pentru părinți ca să poată susține activitatea de învățare a copiilor,
dezvoltarea de relații sociale cu familiile, implicarea familiilor în
activitățile de conducere a școlilor, construirea de relații puternice între
școală și organizațiile comunității, voința școlii de a împărți puterea cu
familiile.
Tipuri
de implicare a familiei
în parteneriatul educațional (Epstein, 1990):
- asigurarea
sănătății și securității copiilor, pregătirea pentru școală și asigurarea
condițiilor favorabile pentru sprijinirea progresului educațional;
- comunicarea dintre școală
și familie despre programele școlii, progresul elevilor (prin anunțuri,
pliante, întâlniri cu părinții);
- participarea voluntară la
acitvităţi educative, culturale, sportive organizate de şcoală, oferirea de
ajutpr, profesorilor, personalului administrativ și elevilor în situații
variate;
- implicarea în activităţi de
învățare desfăşurate de elevi acasă;
- implicarea părinţilor în
procesul de luare a deciziilor la şcoală, (participarea la consiliul
profesoral, la grupuri de suport ale părinților);
- colaborarea părinților cu
organizaţii din comunitate care au scopuri educaţionale, sprijină și întăresc
oportunitățile de învățare ale copiilor (programe și evenimente culturale,
educație sanitară, programe destinate prevenirii abuzului de substanțe etc.).
Comentarii
Trimiteți un comentariu