Instruirea asistată pe calculator..


   Generalităţi, condiţii, avantaje şi dezavantaje:

Societatea informatizată a ultimilor ani a impus utilizarea calculatorului în procesul didactic. Instruirea asistată de calculator a devenit una dintre metodele de învăţământ de bază în procesul didactic modern. Asistarea procesului de învăţământ cu calculatorul presupune: predarea unor lecţii de comunicare de noi cunoştinţe, aplicarea, consolidarea, sistematizarea noilor cunoştinţe, verificarea automată a unei lecţii sau a unui grup de lecţii, verificarea automată a unei discipline şcolare sau a unei anumite programe şcolare. Calculatorul – componenta hardware este utilizat ca suport tehnic, iar softul – componenta software este utilizat ca suport informaţional.

  Profesorul, elevul şi calculatorul:

Procesul educaţional atât de complex, devine scena a trei actori: profesorul, elevul şi calculatorul, care împreună caută să asigure succesul demersului didactic. Profesorul are rolul schimbat, el nemaifiind actorul principal care dirijează întregul proces didactic. Putem spune în acest context ca profesorul devine un consultant, un coordonator şi un verificator al procesului didactic, el nemaifiind principala sursa de transmitere de cunoştinţe. Şi nu doar profesorul îşi pierde rolul principal. Concurat este şi manualul, care nu mai este sursa informaţională de bază, el devenind un mijloc de start care se completează cu informaţiile obţinute cu ajutorul calculatorului. Elevul este un adept al utilizării calculatorului în procesul didactic, mai ales în contextul ultimilor ani. Învăţarea centrată pe elev devine baza instruirii asistate de calculator. 

  Calculatorul preia, multe dintre funcţiile şi sarcinile care, prin tradiţie, aparţineau profesorului. De exemplu, funcţia profesorului de distribuitor de cunoştinţe va avea un rol redus. Mai mult, calculatorul devine un mijloc de intervenţie directă în organizarea situaţiilor de învăţare, preluând o serie de sarcini legate de organizarea activităţilor de repetiţie, de exersare, de evaluare ş.a. uşor transferabile acum asupra noii tehnologii. Sau, calculatorul poate îndeplini un rol tutorial, ajutând elevii să progreseze mai rapid şi cu rezultate mai bune. Calculatorul poate fi considerat astfel un mijloc de informare, de exersare, de simulare, de aplicare şi de consolidarea cunoştinţelor, deosebit de util în procesul educaţional.
Însă instruirea asistată de calculator îi oferă profesorului disponibilităţi de timp şi posibilităţi de a folosi acest timp ocupându-se mai mult de organizarea învăţării, de structurarea conţinuturilor, de exersarea gândirii la elevi, de stimularea creativităţii acestora, aspecte adeseori neglijate până acum. Sau, profesorului îi rămâne mai mult timp să se ocupe de cercetarea şi rezolvarea pe această bază a problemelor specifice cu care se confruntă în cadrul procesului instructiv-educativ şi, mai mult timp pentru perfecţionarea proprie.

 Condiţii ale instruirii asistate de calculator:

Instruirea eficientă cu utilizarea calculatorului este condiţionată de:
  • Asigurarea resurselor hardware – dotare, instalare de soft, gestionare, întreţinere, asistenţă tehnică – aspecte care presupun oarecare competenţe în folosirea calculatorului;
  • Asigurarea resurselor software – instalarea de softuri educaţionale specifice
  • Asigurarea unui mediu organizat pentru implementarea acestei metode.

Avantaje şi dezavantaje în instruirea asistată de calculator:


Avantaje
Dezavantaje
  • Mari posibilităţi de transmitere de noi conţinuturi
  • Tratarea interdisciplinară a conţinuturilor
  • Interactivitate intensă
  • Implicarea elevilor în rezolvarea unor probleme complexe
  • Permite simularea unor procese sau fenomene naturale
  • Se oferă feed-back imediat – sunt oferite rezultatele şi progresele imediat obţinute, semnalează erorile ivite, facilitează corectarea greşelilor
  • Este stimulată învăţarea şi este întreţinută motivarea
  • Se oferă o altă perspectivă a individualizării instruirii; este permisă adoptarea unui ritm propriu în instruire; apare o autonomie în învăţare
  • Dezvoltă perspicacitatea, atenţia, distributivitatea şi creativitatea
  • Utilizarea eficientă a timpului în instruire şi rapiditate
  • Implicarea activă a resurselor umane şi utilizarea metodelor active
  • Componenta hardware este foarte costisitoare
  • Componenta software este şi ea costisitoare şi nu poate fi întotdeauna testată înainte de achiziţionare
  • Insuficienta instruire a resursei umane, fie profesori, fie elevi
  • Programa şcolară este foarte strictă şi nu permite alocarea de timp suficient instruirii asistate de calculator
  • Comunicarea elevilor are de suferit: se pierde obişnuinţa discuţiilor, capacitatea de a argumenta un subiect, se reduce capacitatea de exprimare verbală
  • Apare o izolare a elevului faţă de profesor şi colegii săi; relaţiile sociale şi umane sunt diminuate
  • Nu toţi elevii agreează o astfel de instruire; dacă se au în vedere stilurile de învăţare, cei cu stil practic preferă această metodă

Comentarii