Generalităţi, condiţii, avantaje şi
dezavantaje:
Societatea
informatizată a ultimilor ani a impus utilizarea calculatorului în procesul
didactic. Instruirea asistată de calculator a devenit una dintre metodele de
învăţământ de bază în procesul didactic modern. Asistarea procesului de
învăţământ cu calculatorul presupune: predarea unor lecţii de comunicare de noi
cunoştinţe, aplicarea, consolidarea, sistematizarea noilor cunoştinţe,
verificarea automată a unei lecţii sau a unui grup de lecţii, verificarea
automată a unei discipline şcolare sau a unei anumite programe şcolare.
Calculatorul – componenta hardware este utilizat ca suport tehnic, iar softul –
componenta software este utilizat ca suport informaţional.
Profesorul,
elevul şi calculatorul:

Calculatorul preia, multe
dintre funcţiile şi sarcinile care, prin tradiţie, aparţineau
profesorului. De exemplu, funcţia profesorului de distribuitor de cunoştinţe
va avea un rol redus. Mai mult, calculatorul devine un mijloc de intervenţie
directă în organizarea situaţiilor de învăţare, preluând o serie de sarcini
legate de organizarea activităţilor de repetiţie, de exersare, de
evaluare ş.a. uşor transferabile acum asupra noii tehnologii. Sau, calculatorul
poate îndeplini un rol tutorial, ajutând elevii să progreseze mai
rapid şi cu rezultate mai bune. Calculatorul poate fi considerat astfel un
mijloc de informare, de exersare, de simulare, de aplicare şi de consolidarea
cunoştinţelor, deosebit de util în procesul educaţional.
Însă instruirea
asistată de calculator îi oferă profesorului disponibilităţi de timp şi
posibilităţi de a folosi acest timp ocupându-se mai mult de organizarea învăţării, de structurarea
conţinuturilor, de exersarea gândirii la elevi, de stimularea
creativităţii acestora, aspecte adeseori neglijate până acum. Sau,
profesorului îi rămâne mai mult timp să se ocupe
de cercetarea şi rezolvarea pe această bază a problemelor specifice
cu care se confruntă în cadrul procesului instructiv-educativ şi, mai mult timp
pentru perfecţionarea proprie.
Condiţii ale
instruirii asistate de calculator:
Instruirea eficientă cu
utilizarea calculatorului este condiţionată de:
- Asigurarea resurselor hardware –
dotare, instalare de soft, gestionare, întreţinere, asistenţă tehnică –
aspecte care presupun oarecare competenţe în folosirea calculatorului;
- Asigurarea resurselor software –
instalarea de softuri educaţionale specifice
- Asigurarea unui mediu organizat
pentru implementarea acestei metode.
Avantaje şi
dezavantaje în instruirea asistată de calculator:
Avantaje
|
Dezavantaje
|
|
|
Comentarii
Trimiteți un comentariu